Aangepast zoeken

Auteur Topic: Midlife Crisis. welvaartsziekte?  (gelezen 3751 keer)

• Alleen lezen
    • Bom: 05-01-2011
Midlife Crisis. welvaartsziekte?
« Gepost op: 23 juni 2011, 10:49:03 am »
Waarom zou iemand een Midlife Crisis zou belanden?  Een vraag die me al geruime tijd bezighoudt.
Over het algemeen hadden wel allemaal een langdurige stabiele relatie met onze Midlife Crisis'er. We hadden het goed samen, voelden ons veilig, gezonde kinderen, hadden alles goed voor elkaar, huisje/ boompje/ beestje, een min of meer voorspelbare toekomst. Kortom: er bleef weinig te wensen over.

Nu klagen ze over sleur, benauwd krijgen, vanzelfsprekend, voorspelbaarheid, geen spanning of uitdaging meer. Kortom: alles wat ooit goed en veilig was gooien ze overboord, en van het leven tot nu toe deugt ineens niets meer van. De mensen die dichtbij onze Midlife Crisis.'er staan krijgen de schuld van alles.

Ik vraag me af of Midlife Crisis. misschien iets zegt over deze tijd en onze welvarende maatschappij,
Waren er ook Midlife Crisis. gevallen bekend tijdens de oorlog, of lopen er Midlife Crisis'ers rond in ontwikkelingslanden waar men sterk op elkaar is aangewezen? Ik kan het me bijna niet voorstellen.
Zou het kunnen dat de sterke individualisering van deze moderne tijd daar de oorzaak van is? Ze willen vooral onafhankelijk kunnen zijn, alle mogelijkheden van het leven benutten, zich kunnen ontplooien en vooral goed voor zichzelf zorgen. Een relatie is iets wat je er bij hebt, maar staat zeker niet centraal.
Echtscheiding? Geen probleem, dat is doodnormaal want bijna iedereen om ons heen is wel eens een keertje gescheiden. Het lijkt wel alsof je er niet bijhoort als je zelf geen echtscheiding hebt meegemaakt.

Natuurlijk zijn er ook factoren op persoonlijk vlak die meespelen, maar ik denk dat onze huidige maatschappij een flinke duit in het (Midlife Crisis.) zakje doet.

just my thoughts.....

« Laatst bewerkt op: 23 juni 2011, 11:06:52 am door joy »

• Alleen lezen
  • wat je overkomt zien als uitdaging om te groeien
    • Bom: 17/12/2010
Re: Midlife Crisis. welvaartsziekte?
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2011, 17:13:05 pm »
Mijn man is opgevoed als enig jong kind tussen heel veel volwassen.  Zijn zus is 8 jaar ouder dan hij.  Hij had ook nog enkele kozijns (weet niet of dit de juiste benaming is in nederland) van 10 a 12 jaar ouder.  Hij werd ook heel erg verwend, niet alleen door zijn ouders maar ook door een suikertante. 
Ik daarentegen ben grootgebracht in een groot gezin welleswaar als jongste maar zeker niet verwend.  Alles werd gewikt en gewogen voor we iets kregen.  Hebben wel altijd emotioneel verwend geweest.  D.w.z. dat we steeds konden rekenen op begrip, maar daarom nog geen goedkeuring.  Ik heb er misschien ook zelf een beetje te veel op gerekend dat het leven niet gemakkelijk is en wat te veel negatieviteit toegelaten, waar het ook wel anders kon.  Ook het negatieve, positief proberen zien.  Het is zowel mijn ondergang als mijn redding. 

• Vertrouwd
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:49:00 pm »
een welvaartsziekte?
Vroeger hadden de artsen ook nooit gehoord van ADHD. Is dat ook een welvaartsziekte?? Er zijn genoeg voorbeelden te noemen.

• Alleen lezen
  • stultum est timere quod vitare non potes
    • Bom: 23 februari
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2011, 10:33:25 am »
ik denk ook niet dat de MC een welvaartsziekte is, bij je gezin wegrennen en/of verantwoordelijkheid ontduiken, die tendens zie ik wel.

Natuurlijk is het ook zo dat als je in een oorlogsituatie zit of verhongert, voor je leven moet vrezen of gewoon keihard moet werken voor je brood, je niet aan dingen als MC kunt toegeven. MC leeft bij de gratie van de rede. En daar moet je tijd voor hebben.

Ik zou heel graag willen weten of MC ook hormonaal is.

• Alleen lezen
« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2011, 13:58:16 pm »
Het schijnt bij vrouwen wel zo te zijn ja.

• Alleen lezen
    • Bom: 15-01-2008
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2011, 00:00:10 am »
Ik heb eens gelezen dat IEDERE  "veertiger" te maken krijgt met MC gevoelens.
Er zijn grofweg 3 groepen te onderscheiden :

carrieretijgers : deze trekken zich ook terug van thuis, maar hebben een doel om na te streven : hun carriere. Overigens ook niet altijd bevorderlijk voor een goed huwelijk  ;D .
mensen die te maken krijgen met ziekte : hebben duidelijk andere dingen aan hun hoofd. Zouden alles wel willen doen (of laten :o ) om weer gezond te worden .
tevreden mensen ......de groep met het grootste MC potentieel.....:-s.

• Alleen lezen
  • stultum est timere quod vitare non potes
    • Bom: 23 februari
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2011, 09:38:41 am »
dat kan heel goed, mijn man wer halverwege de dertig een carriere tijger. Ik werd ontevreden en ging studeren enw erken. Mijn dochter ging weer studeren en gooide daarna al onze verhoudingen op de schroothoop.