Aangepast zoeken

Auteur Topic: hoe houden jullie je boosheid binnen?  (gelezen 382 keer)

• Bekend
  • **
hoe houden jullie je boosheid binnen?
« Gepost op: 24 maart 2018, 00:42:14 am »
lieve allemaal,

ik ben zoooo boos!!
maar merk dat het uiten ervan averechts werkt op ‘mijn’ mc’er. hoe gaan jullie daarmee om? ik weet dat t niet constructief is, maar voel zo de behoefte hem te laten merken wat hij aanricht. hoe blijven jullie cool en constructief? dat laatste is echt nodig in t belang van onze kinderen... maar voel me zo hulpeloos en minderwaardig.  ik weet niet zo goed hiermee om te gaan en dat maakt me weer heel verdrietig. ik heb zoo veel behoefte aan tips en steun.
dankjwel alvast!!😥

• Abonnee
  • *
    • Bom: 12 juli 2017
Re: hoe houden jullie je boosheid binnen?
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2018, 02:37:28 am »
Lieve Ester,

Wat ontzettend rot (understatement) dat je ook in deze rollercoaster bent beland. We weten hier helaas allemaal waar je doorheen gaat.
Je vraagt hoe wij de boosheid onder controle houden. Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Boos zijn is heel logisch, maar zoals je zelf al hebt gemerkt heeft het op dit moment niet zoveel zin om dat bij je man te uiten. Hij is “even” heel iemand anders. Dat is ook wat deze situatie zo moeilijk maakt. Iemand die je door en door kent is ineens een wildvreemde voor je.

Ik zit nu ruim 9 maanden in deze midlife-zooi. Mijn man woont samen met mijn (voormalige) beste vriendin. Nu heb ik de “mazzel” dat hij zich heel goed in zijn hoofd laat kijken. Ook ben ik bevriend geraakt met een stel dat ook op dit forum heeft geschreven (Liza en Rex). Rex heeft bij zijn “soulmate” gewoond, maar is inmiddels alweer anderhalf jaar terug bij Liza. Hij heeft me een hoop verteld over wat zich in het hoofd van een Midlife Crisis’er afspeelt.

Het lijkt alsof je man nu helemaal happy is, maar dat schijnt flink tegen te vallen. Hij is op zoek naar zichzelf en zijn gevoel voor jou is weggedrukt. Zijn SM is een afleiding, een verslaving. Ze had iedereen kunnen zijn. Eigenlijk doet ze er niet toe, al is dat misschien moeilijk te geloven. Ze is een symptoom van een zeer ingewikkelde aandoening die midlife crisis heet. Je man was ongelukkig in en met zichzelf en rent nu hard weg voor dat gevoel. Hij snapt zelf niet waar dat gevoel vandaan komt en denkt dat het aan zijn “oude leven” moet liggen. Hij denkt allesbehalve helder en zoekt naar oplossingen buiten zichzelf. Daar gaat hij het niet in vinden.

Ikzelf ben nooit boos geweest. Niet omdat ik mijn boosheid ontken, maar ik zie hem als een zieke, gekwelde geest. Net als jij, heb ik ook een man die juist heel zorgzaam, lief en empatisch was. Op het moment dat ik zag dat hij niet zichzelf was, was ik niet boos op hem. De situatie vind ik verschrikkelijk, maar ik weet dat het hem ook is overkomen en ik weet dat hij van binnen zoveel pijn heeft, dat ik niet met hem zou willen ruilen.
Niet dat ik geen pijn heb, hoor! Ik heb ook huilbuien met snot, speeksel en al gehad.

Je zult van een hoop mensen horen dat je moet “loslaten”, maar dat is een vaag begrip. Ik heb gemerkt, dat je daar op een gegeven moment zelf klaar voor bent en dán weet je pas wat het inhoudt. Wat wel belangrijk is, is dat je hem met rust laat. Zolang jij hem blijft bellen en berichten, heeft hij geen mogelijkheid om aan zichzelf te werken en dit is nu juist wat er moet gebeuren. Grenzen stellen is ook belangrijk. Laat hem weten dat je het niet tolereert, als hij tegen je tekeer gaat. Loop bijvoorbeeld de kamer uit of zeg dat je op gaat hangen als hij in zo’n bui is. Je moet het dan ook écht doen. Nooit dreigen met iets wat je niet waar kunt maken! Hij zal proberen je grenzen te overschrijden, maar houd vol! Hij is nu als een puber. De hele wereld draait om hem en niemand anders doet ertoe. Zélfs zijn SM niet!

Houd je boosheid in als hij er is en bel daarna iemand die je vertrouwt of schrijf het hier van je af. Zoek professionele hulp als je dat nodig hebt. Koop een bokszak of schreeuw in een kussen. Het moet er toch uit op de een of andere manier. Ik weet hoeveel het van je vergt. Je wilt hem laten inzien wat hij aanricht, maar dat kan hij nu niet, hoe erg ook. Pas als hij wakker wordt (en dat gebeurt alleen als hij aan zichzelf gaat werken), zal hij zien wat hij heeft gedaan. Helaas is het een ontzettend lange weg en er is niets, maar dan ook niets wat jij kunt doen, behalve goed voor jezelf en je kinderen zorgen. Mocht hij hieruit komen, dan heeft hij een sterke vrouw nodig om bij terug te komen (als jij dat ook wilt). Ik wens je heel veel sterkte met deze loeizware vagina-crisis (ik houd het netjes  ;) )

Liefs,
Flabbergasted

• Abonnee
  • *
  • MC is a mindf*ck
    • Bom: 2014
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2018, 09:38:08 am »
@Ester: je boosheid komt voort uit onmacht. Ik herken dat. Maar in deze situatie sta je nou eenmaal machteloos. Althans, voor wat betreft het gedrag van je mc'er. Je eigen gedrag heb je wel in de hand. Houd in je achterhoofd dat je mc'er op zoek is naar bevestiging voor zijn keuze/gedrag. Als jij boos wordt, dan geef je hem die bevestiging. Probeer dus ten allen tijde kalm en vriendelijk te blijven, zonder daarbij je grens te laten overschrijden. Als je dat kunt opbrengen, zul je merken dat je je minder machteloos voelt. En hoe meer je afstand neemt, hoe minder kans op confrontaties. Leef zoveel mogelijk je eigen leven. Je kunt hem niet fixen. Veel sterkte!
Om los te laten is liefde nodig

• Bekend
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2018, 10:25:15 am »
dankjulliewel.
ik hoor inderdaad alsmaar dat ik moet loslaten. ik geloof dat ik nog niet zover ben. ik probeer nog uit alle macht hem te behoeden voor onomkeerbare beslissingen. ik denk dat dat ook door de kinderen komt. zonder hun zou het makkelijker zijn om los te laten en zou ik ook niet voortdurend met hem geconfronteerd worden- er moet immers overlegd worden over praktische zaken. het doet me pijn te zien dat hij met gemak zakelijk is terwijl ik midden in de emotie zit.
ik heb nu inderdaad een therapeut voor mezelf en dat is fijn. maar de tijd tikt door en hij loopt zo ver voor op mij qua ‘loslaten’.
heel fijn dat dit forum er is! zo fijn om hier niet helemaal alleen in te zijn

• Bekend
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2018, 10:30:32 am »
is dat verhaal van rex hier ook op de site te vinden? het zou mij misschien helpen om te lezen wat er zich in het hoofd van een mc’er afspeelt... dat vraag ik me heel erg af!!

• Abonnee
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2018, 11:18:53 am »
Bovenaan op deze pagina zie je staan Index Forum Help, etc. Daar bij staat ook Leden. Ga dan naar Zoek naar leden. Als je daar naartoe gaat, kun je zoeken op Rex om zijn verhalen te lezen.
Er zijn meer mensen die een Midlife Crisis hebben gehad en erover vertellen. Zo uit mijn hoofd zijn dat:

certefied
L.F.
35jarige

Van deze mensen weet ik het zeker. Er zullen vast meer namen zijn, maar die weet ik niet zo 123.
Enne ... ook Rex was een onmogelijke, emotie- en empathieloze kerel tijdens zijn crisis en is nu weer een topvent! Het heeft bij hem helaas ook jaren geduurd.

Liefs,
Flabbergasted

• Bekend
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2018, 11:49:27 am »
dankjewel voor de tip. het lukt me deze leden te vinden maar niet om hun verhalen te lezen... moet ik dan nog ergens op klikken? misschien lukt dat ook alleen met een computer... ik heb dit weekend alleen een iphone tot mn beschikking...

• Abonnee
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2018, 12:26:23 pm »
Ik ben betalend lid, dus weet niet zo goed hoe het werkt als je dat niet bent. Wel kan ik het je aanraden om ook een abonnement te nemen. Het is niet duur (véél goedkoper dan een therapeut  ;D ) en je zult er veel aan hebben. Daarbij is het nodig om deze site in de lucht te houden en we hebben het allemaal zó nodig, helaas!

• Abonnee
  • *
    • Bom: 26-12-2015
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2018, 12:05:47 pm »
Boosheid is zo herkenbaar, maar hier bereik je heel weinig mee. Je bereikt inderdaad veel meer met kalmte en rust. Heeft mij ook heel wat uitbarstingen gekost om te die conclusie te komen.
Mijn psycholoog zei het toverwoord loslaten😁 dat is iets waar hij zich zelf ook jaren over verbaasd heeft. Hoe doe je dat en wat houdt het precies in. Hij zegt loslaten moet je niet letterlijk zien maar meer het erkennen van. Je weet wat er speelt maar je weet ook dat jij het niet in de hand hebt om te veranderen.

:bloemen_03: gisela
verpest een goede dag niet door te denken aan een slechte dag in het verleden.

• Bekend
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2018, 21:08:48 pm »
dank voor alle wijze woorden. ik denk inderdaad dat ik er niks mee bereik. het is vooral onmacht en misschien ook wel een manier om het verdriet even niet te hoeven voelen.
wou dat mijn mc’er zoveel zelfinzicht had  :-[

• Abonnee
  • *
    • Bom: 31 maart 2016
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2018, 22:24:10 pm »
Ik ben op dit moment ook weer zo enorm boos op hem. Meestal reageer ik dan niet. Soms vraag ik me wel eens af of het mijn zwakte is dat ik mijn boosheid niet naar hem uit, of dat ik hem niet aanspreek op de dingen die hij doet, maar ik weet ook dat het totaal geen zin heeft om hem op zijn gedrag aan te spreken. Het enige wat er gebeurt is dat hij allerlei verwijten mijn kant op kaatst, een gesprek op gelijk niveau is gewoon niet mogelijk, dus hou ik voorlopig de eer maar aan mezelf, zeg niets en laat het bij de mediator naar voren komen. Maar ja, soms vraag ik me af of die mediator ook in mc zit, of dat hij gewoon altijd partij kiest voor de man, in zijn ogen de zwakkere, omdat hij mij zo intelligent en administratief goed onder legt vindt.
Pfff echt laatste loodjes geloof ik

• Bekend
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2018, 15:56:37 pm »
Lieve Ester, je verhaal raakt me. Die intense woede en machteloosheid is zo herkenbaar. Toen mijn vriend mij plots verliet (ik heb mijzelf net voorgesteld), werd ik overspoeld door emoties, zoveel verdriet, angst, wanhoop, maar oh die woede... dat had ik nog nooit van mijn leven gevoeld. Voor mij voelde die woede, wat inderdaad pure machteloosheid was, puur onrecht, voor mij voelde die woede als een soort gif in mijn lijf. Ik denk dat je woede binnen willen houden niet gezond is, het is een energie die eruit moet. Ik ben vaak gaan lopen of hardlopen om die energie een beetje kwijt te raken. Ik heb ook weleens op mijn matras geramd en ik heb een boom flinke trappen gegeven. Van alle emoties vond ik die woede echt het heftigst, ik heb ook meer gevloekt dan in mijn hele leven daarvoor. Ik vloekte namelijk nooit  :) .
Naar mijn partner heb ik die woede niet geuit, het verdriet overheerste vaak. Een keer echter ben ik enorm tegen hem uitgevallen, gewoon omdat ik niet anders meer kon. En ook omdat ik na een periode van smeken etc t gevoel had dat ik niets meer te verliezen had. Ik had ook het gevoel dat ik hem pijn wilde doen.  Ik ken jouw situatie niet, het hielp mij enorm om afstand van hem te nemen. Vanaf dat ik uit ons huis was, drie maand na zijn vertrek, kwam ik meer tot rust en verdween de woede. Ga er maar van uit dat de emoties zullen blijven komen, verdriet, wanhoop, woede, schuld, spijt etc etc... ik hoop dat je een voor jou passende manier vindt om je emoties te uiten. Nogmaals, het onderdrukken lijkt mij niet fijn... het uitten op een veilige, gedoseerde manier, maakt dat het weg kan ebben. Dan komt daarna wel weer de volgende emotie.... en soms ook weer periodes van rust en berusting... sterkte!